2. maaliskuuta 2014

HSP.

Eräs tuttuni mainosti facebookissa Elaine N. Aronin kirjaa nimeltä Erityisherkkä ihminen. Minua alkoi kiinnostamaan asia kovasti ja tein muutaman testin netissä asian tiimoilta. Huomaan, että olen löytänyt itselleni "diagnoosin", jota en ole ymmärtänyt ennen.
Tässä muutama asia johon pystyn vastaamaan kyllä, isolla KOOLLA.
  • Minua voi todella häiritä ääni, joka ei vaikuta häiritsevän muita.
  • Osaan nauttia yksin olemisesta.
  • Kovat äänet, vahvat hajut tai kirkkaat valot saattavat ärsyttää minua kovasti.
  • Jos minulla on nälkä tai kylmä, minun on vaikea jättää se huomiotta.
  • Itken helposti.
  • Minulle tulee helposti huono omatunto.
  • Minulla on tuntosarvet virittyneinä muita ihmisiä kohti, tunnen kuinka he voivat.
  • Televisiosta näkemäni väkivalta voi vaikuttaa minuun useamman päivän.
  • Koen usein, että se mikä vaikuttaa olevan helppoa muille, on vaikeaa minulle.
  • Muiden ihmisten tuska koskettaa minua syvästi.
  • Uuvun helposti, jos olen yli 2 -3 tuntia toisten seurassa ilman että saan olla välillä itsekseni.


    Olen siis selvästi erityisherkkä ihminen. Ongelmahan tässä on nyt se, miten tällaisen asian selität esim. työnantajalle? Sellainen ihminen, joka ei ole erityisherkkä, ei todennäköisesti voi ymmärtää eikä tajuta miten suuri ja vaikuttava asia tämä on ihmiselle, joka kokee ko. asioita joka päivä.


6 kommenttia:

  1. Aika moni noista jutuista täsmäs meikäläiseenkin.
    Työtä hakiessa voi olla tosiaan saada perille toi asia ilman, että se kuullostaa huonolta. Toihan voi olla monessa työssä enemmänkin etu. Liitteenä noi kuvaukset työhakemukseen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. HSP-ihmisiä on melko paljon. Muistaakseni 25-30% ihmisistä.
      Enpä tiedä uskaltaisko laittaa noita kohtia työhakemukseen... :D

      Poista
  2. ...Passaapi minuunkin!:) Mielenkiintoista, pitää lukea tuo kirja kyllä:) Mukavaa laskiaissunnuntaita sinne!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, että meitä onkin monta! Olen pitänyt itseäni useastikin vähän pipipäänä, kun reagoin niin voimakkaasti joihinkin asioihin, mitkä ei taas hetkauta toisia ihmisiä lainkaan.

      Poista
  3. Aina on hienoa, kun oppii ymmärtämään itseään, saa selityksiä, tietää että on muitakin eikä vaan joudu aattelemaan, että on outo tai erilainen! Oot ihana just tuollaisena!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kukapa meistä olisi normaali? ;) ♥♥♥

      Poista